Hvor god er jeg? Hvad vil jeg med min sport? Kan jeg tage det næste skridt?
Fredericia Eliteidræts sportsspykologiske konsulent Adam Blicher gennemfører i løbet af april måned et forløb med idrætstalenter på 9 årgang. Der er tale om ca. 40 idrætsudøvere, som over en treårig periode har haft mulighed for at afprøve sit talent i Fredericia Eliteidræt og i idrætsskolen og nu står foran at skulle vælge eliteidrætten til samtidig med en ungdomsuddannelse. Eller skal de?
For hvor dygtige er de blevet i mellemtiden – ikke bare sportsligt men er de i stand til at håndtere en hverdag med masser af eliteidræt i ungdomsuddannelse – herunder tage ansvar for egen læring i et sportslige elitemiljø.
De ”bedste talenter” formår at tage ansvar for egen læring i ungdomsuddannelse
Adam Blicher sætter ord på hvad det vil sige at tage ansvar for egen læring. Han illustrerer det med et eksempel fra hans workshops i Fredericia Eliteidræt i denne måned.
”En idrætsudøver opsøgte mig efter vores første workshop. Han var forhindret i at deltage i den kommende workshop” At præstere under pres” på grund af et stævne i hans idrætsgren. Han spurgte til, hvordan han alligevel kunne få gavn af workshoppens indhold. Vi fik aftalt tidspunkt, hvor vi sammen gennemgår hovedpointerne fra oplægget. Dernæst foreslog udøveren selv yderligere at workshoppen blev optaget, så han kunne se den på et senere tidspunkt.”
”Det er fedt når vi i Fredericia Eliteidræt og i klubberne formår at få de unge idrætstalenter til at have en sådan tilgang til talentudvikling”.
Fire moduler med fokus på sportsspykologiske elementer
Idrætsudøverne får i forløbet mulighed for at kigge indad: Hvor god er jeg? hvad vil jeg med min sport? Kan jeg tage det næste skridt?
Indholdet udmøntes i fire moduler med følgende overskrifter:
- Myterne om sportsspykologi
- Planlægning, prioritering, stress og genopladning
- Præster under pres
- Familien som team
Perspektiv
Forløbet i sportsspykologi skal ses i sammenhæng med den røde tråd, Fredericia Eliteidræt forsøger at skabe i eliteidrætskommunen fra 7. talentklasse og hele vejen til de håbefulde bruttoatleter frem mod De Olympiske Lege.
Forløbet på 9. årgang skal grundlæggende bibringe talenterne en bedre selvforståelse, så de får et sportsspykologisk fundament, der kan hjælpe dem med at trives, udvikle sig og præstere i skolen, i sporten og i livet helt generelt.
Forløb i sportspsykolog – indhold - moduler
Myterne om sportsspykologi
Planlægning, prioritering, stress og genopladning:
Præster under pres
Familien som team: